mandag 14. oktober 2013

Enkel Riesen-sjokoladekake med Espressosmørkrem

 

  
Jeg fylte 25 år den 29 september og skulle i den anledning ha ett lite selskap og da måtte det jo bakes!
En av gjestene har egg-allergi og siden det er litt kjedelig med gelé når alle andre sitter å spiser kake så tenkte jeg at dette er en flott mulighet til å teste meg selv og oppskrifter ved å lage sjokoladekaken uten egg. Så da måtte jeg på nettet og søke etter en oppskrift som ikke inneholdt egg. Ved hjelp av en hyggelig dame på en kakebake-side jeg tilhører på facebook fikk jeg en oppskrift som i tillegg til å være uten egg er veldig enkel og god.

Oppskrift:

  • 375 g Hvetemel 
  • 375 g Sukker
  • 55 g Kakao
  • 2 ts Natron
  •  
  • 150 g Smeltet Riesen karameller (kan sløyfes for vanlig sjokoladekake)
  •  
  • 4,75 dl Vann
  • 1,5 dl Olje
  • 2 ts Klar eddik

Smelt først Riesen karamellene på vannbad.
Mens disse smelter blander du sammen det tørre med det våte og mikser godt. Så snart karamellene er smeltet har du det oppi røren og rører godt mens du heller det oppi.
Ha så røren i en bakepapir-kledd form (pga. karamellene må det være bakepapir i bunn, ellers blir det noe hærk å få kaka løs).
Stekes midt i ovnen på 180°C i ca. 30 minutter.
Avkjøl.

 
 



Oppå kaken hadde jeg Espresso-smørkrem, men jeg syntes den kunne vært sterkere. Så ett lite tips er å ikke lage vanlig espresso, men å ta espresso-pulveret og det varme vannet i en beholder og la det stå en stund, slik at vannet blir sterkest mulig.
Jeg hadde litt kakao oppi smørkremen for å få farge, da jeg ikke syntes den lyse gyldne fargen passet helt til pynten.
 

Oppskrift:

  • 100 g Smør
  • 300 g Siktet melis
  • 2 ss Kakao
  • 2-3 ss Sterk espresso
Miks alt godt sammen med en mikser. Husk at det er viktig at smøret er romtemperert.


 Pynten er håndlagde roser og roseblad av sjokoladepasta.

Oppskrift:

  • 500 g Sjokolade
  • 250 g Sirup

Smelt sjokoladen og sirupen på vannbad og rør til alt er godt blandet. Hell massen i en frysepose og la den avkjøles helt. Om du ikke ønsker så mye sjokoladepasta, eller mer, er oppskriften 2:1.
Når du skal bruke sjokoladepastaen må du være klar for en liten treningsøkt da den må knas en god stund før den er samarbeidsvillig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar