onsdag 2. juli 2014

Hveteboller

Boller, boller, boller i lange baner!

 
 

For en uke siden fikk den gravide meg VELDIG lyst på boller sent på kvelden. Jeg hadde ikke melk og tenkte da at jeg ikke kunne bake boller for jeg har lært at boller og andre søte gjærbakster skal bakes med melk. Så jeg spurte på ett bakeforum på Facebook hva annet jeg kunne bake, for den gravide var fast bestemt på å få i seg noe snadder.
Jeg fikk raskt vite at de fleste der inne bakte boller med vann og jeg fikk en god oppskrift flere anbefalte og som var GEDIGEN. De rådet meg til å halvere den, men den gravide meg øynet bare MER boller og valgte å ikke halvere oppskriften.
Idioten meg sjekket ikke om jeg hadde nok mel før jeg begynte og siden jeg hadde hatt vannet oppi bollen først og sto å hadde oppi melet til sist så jeg raskt at jeg hadde ett lite problem. Hormonell som jeg var (er, hehe) begynte jeg nesten å gråte. Men jeg kom på at jeg hadde flere typer mel i skapet og jeg fikk tømt hele skapet for mel og endte opp med hvete-,rug- og byggboller.
Det ble faktisk ikke så gale på smak, men jeg syntes oppskriften inneholdt vel mye salt og gjær og det kunne man smake.
Bollene ble spist opp av meg og Vanessa og ble spist som både boller og som rundstykker.
 
Siden det ble tomt i fryseren og jeg hadde lyst til å prøve oppskriften igjen, bare med litt mindre gjær og salt, samt med bare hvetemel handlet jeg inn masse mel og satt i gang med bakingen.
Denne gangen ble det 65 boller, i motsetting til sist da det "bare" ble 45. Bollene med flere meltyper ble litt mer kompakt i deigen, så derfor ble det mindre boller.
Jeg valgte også å lage 24 av bollene som Skoleboller.
 
 

Oppskrift:

  • 1000 g Vann (lunket)
  • 400 g Margarin (ikke smeltet, men romtemperert)
  • 3 pk Gjær
  • 300 g Sukker
  • 2200 g Hvetemel
  • 3 ts Salt
  • 2 ss Kardermomme
 
Denne oppskriften er veldig enkel. Ha vannet oppi bakebollen sammen med alt utenom melet, for det har du oppi litt og litt slik at du ikke får klumper. Når du har eltet deigen fast og fin (du bør bruke kjøkkenmaskin med eltekrok) setter du deigen til heving i ca. 30 minutter i varmt vann eller på ett lunt sted. Jeg har funnet ut at deigen er best å ha med å gjøre når den akkurat ikke lenger er klissete. Da får jeg de mest luftigste og perfekte bollene, i tillegg til at bollene er veldig lette å trille ut.
 
Når deigen er ferdig hevet elter du den bare litt forsiktig før du begynner å dele opp og trille ut, eller kjevle ut om du ønsker kanelsnurrer.
Trill ferdig alle bollene på en gang og plasser dem på brett med bakepapir. Har du ikke nok brett bruker du bare bakepapir på benken med bollene oppå til ett brett blir klart og du kan dra bakepapiret over på det ledige brettet.
La nå bollene få etterheve i minimum 40 minutter før du steker dem i 10 minutter på 220°C.

 Her har deigen fått hevet i vannbad og har blitt stor og fin.
 
 "Liten" kladd dette her :)
 
 Trille trille trille.
 
 65 boller står her til heving, men ikke alle vises for det ble litt plassmangel på benken og jeg måtte sette ett brett ett annet sted.
 
Skoleboller klargjort til vaniljekrem, men jeg burde nok ha lagd "hullet" før jeg lot de etterheve, for så å "hulle" igjen etter hevingen.
 
 Masse fyll må til!
 
Rant litt uttover, men hvem har sagt det trenger å se pent ut når man skal spise det selv?

 
Håper det smaker!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar